Vinkkejä ruokahävikin vähentämiseksi

Ruokahävikin vähentäminen on yksi tärkeimmistä asioista, joilla voimme yksityishenkilöinä parantaa maapallomme tilaa ja ympäristöä. Suomen kotitalouksissa syntyy vuosittain yli 130 miljoonaa kiloa ruokahävikkiä. Yksittäistä ihmistä kohden tämä tekee noin 20-25 kiloa ruokajätettä.

Ruokahävikin vähentäminen ei ole vain ympäristöteko, vaan roskiin lentävä ruoka tekee myös suuren loven lompakkoon. On laskettu, että nelihenkisen perheen vuoden ruokahävikki kustantaa perheelle yli 500 €. Tällä rahalla söisi monta kertaa ravintolassa koko perheen voimin, lähtisi lomalle tai tekisi tärkeitä hankintoja. On siis monia hyviä syitä vähentää ruokahävikkiä ja tehdä muutoksia toimintatapoihin arjessa.

Yksi hyvä keino on suunnitella viikon ruokalista etukäteen. Kun kaupassa käydään edes jonkinlaisen suunnitelman kanssa, heräteostokset jäävät vähemmälle. Ruokalistaa suunniteltaessa kannattaa miettiä, montako kertaa viikossa perheenjäsenet syövät kotona ja kuinka monesti esimerkiksi lounasruokalassa. Toisinaan voi ruuaksi syödä vaikkapa puuroa kauniilta iittala lautaselta, jolloin ylimääräinen kauppareissu jää tekemättä. Puhelimeen voi kirjoittaa ylös listan tuotteista, joita löytyy jo valmiiksi kodin kaapeista ja ylläpitää listaa tarpeen mukaan. Tällä tavalla ei tule ostaneeksi säilykkeitä tai mausteita useampaan kertaan.

Pakastaminen ja säilöminen on jokaisen ruokahävikin vähentäjän avain onneen. Annokset eivät pilaannu pakkasessa ja ne on helppo sulattaa taas käyttöön. Marjoja voi ostaa torilta suuren erän ja pakastaa sen pienemmissä pakasterasioissa. Pakastettaessa marjat eivät mene huonoksi, kuten niille usein voi käydä, jos ne unohtuvat jääkaapin perukoille.

Hyödynnä luovuutta ja tehosekoitinta. Hedelmäkorista ja pakasteesta löytyneet hedelmäpakasteet, esimerkiksi kuutioidun mangon voi surauttaa tehokkaasti ja nopeasti smoothieksi. Mustuneet banaanit voi pakastaa ja niistä voi tehdä nopealla obh nordica tehosekoittimella sorbettia.